Børnegrupper

Spirerne er en af vores to vuggestuegrupper. Der er 12 børn tilknyttet gruppen og tre pædagoger: Maria, Dorte og Pernille. Grankoglerne har ligeledes 12 børn, og pædagogerne herinde er: Susse, Lonnie og Rikke.

Vuggestuegrupperne har fokus på tilknytning og samarbejdet med Jer forældre. Desuden er vi optaget af at bruge naturen i vores daglige arbejde. Vi er på legepladsen alle dage, og er ofte afsted på små ture i nærmiljøet.

Vi deler børnene op i mindre grupper i løbet af dagen for bedre at tilrettelægge et positivt læringsmiljø.

Sang og musik fylder godt herovre. Det giver glæde og fælles fokus. Vi holder samling, hvor vi synger sange med små rekvisitter, hvor pædagogen spiller et instrument til. Vi synger i overgangene af dagens aktiviteter, og har en garderobesang, en håndvaskesang, en oprydningssang m.m.

I vinterhalvåret får vi besøg af musikpædagog, som holder musiksamling med hver gruppe. Her spille børnene forskellige instrumenter, danser og synger og har det herligt.

Snefnuggene er vores småbørnsgruppe. Her er mellem 15 og 18 børn i alderen 2,5-3,6 år. Pædagogerne herinde er: Susanne, Pernille, Stina og Joanna. På Snefnuggene er der mange ting der foregår. Det er i denne alder at børnene bliver renlige, de slipper middagsluren og deres sprog udvikler sig. Vi er i tæt samarbejde med jer forældre om disse områder. Vi har den erfaring, at samarbejdet her er af afgørende betydning for barnets succes med den nye færdighed.

Snefnuggene er som vuggestuen på legepladsen hver dag og ofte afsted på tur i nærmiljøet. På legepladsen nyder vi, at der er masser af frisk luft. Der er højt til loftet, og langt ud til siderne. Vi kigger på bænkebidere, mariehøns og edderkopper om sommeren. Bager mange sandkager og leger fantasilege på skibet, i legehusene og bygger huler. Vi går på line, gynger, spiller fodbold og forcerer forhindringsbanen. Om vinteren kælker vi på bakken.

Kastanjerne er en af vores børnehavegrupper. Her er mellem 20 og 30 børn og pædagogerne er: Lilje, Heidi, Michael, Sandra og Rene.

Det er ofte en meget stor gruppe. Vi deler børnene op i mindre grupper og fordeler os ud i de forskellige lokaler og legepladsen. Pt. er børnene delt op i to grupper: Rød og blå

På Kastanjerne arbejdes der meget med børnenes fællesskabs følelse. Dette gøres gennem samling, fælleslege, voksenstyrede aktiviteter og leg. Vi viser og oplever, at alle har noget at byde ind med, og at tingene lykkes bedst, når vi giver plads til hinanden og kan vente på tur. På kastanjerne tilrettelægges dagen, så der er mulighed for at gøre tingene i strækhøjde, altså at børnene får udfordringer, de lige kan klare, når de gør sig umage. De får så succesoplevelsen når de kan.

Blomsterne er gruppen med kommende skolebørn. I år har vi 20 børn i gruppen. Pædagogerne på Blomsterne er Jesper, Stine og pædagogstuderende, Jonas.

Dette sidste år i børnehaven forsøger vi at komme ind omkring og styrke alle udviklingsområderne, så børnene er klar til at starte i skole. Vi har fokus på den følelsesmæssige udvikling, den motoriske, sproglige, sansemotoriske og intellektuelle udvikling.

Blomsterne arbejder med emnet: Mig om min omverden. Her får vi alle udviklingsområderne med, og børnene nyder at være i centrum på skift. Blomsterne er på længere ture i skoven og ned til vandet. De øver sig i at gå på tovbaner og over  egenhændigt byggede små broer over vandløb.